שירות לקוחות ורכישה טלפונית: 077-5052018 מבצע!! משלוח חינם לנקודת שירות מהזמנה של 278 ש"ח ומשלוח חינם עד הבית מהזמנה של 319 ש"ח

שמן זית – כל מה שחשוב וכדאי לדעת

כל מה שכדאי לדעת על תכונות ומעלותשמן זית שמן הזית.

 איכות. איכסון נכון. זיהוי של זיוף, טיגון בשמן זית

430 זנים שונים יש לזית- אחד משבעת המינים שנתברכה בהם ארצנו.  5 זנים גדלים בארץ כשהעיקרי בהם הוא הזן הסורי שמאופיין בטעם חריף וארומתי.

.

שמן הזית הטהור מכיל את הכמות הגדולה ביותר של שומנים חד בלתי רוויים שמכיוון שאינם גורמים להצטברות כולסטרול הם המועדפים במזון.  שמן זית טהור מכיל בנוסף גם ויטמין E שנפלא להאטת תהליך הזדקנות עור הפנים והגוף.

תכונות הריפוי של שמן הזית:

השמן מועיל בהסדרת עצירות,

הורדת רמת כולסטרול,

מרחיב את עורקי הלב הכליליים ולכן טוב למניעת מחלות לב וטרשת עורקים ומסייע בהורדת לחץ דם.

(אנחנו בשמן טוב רפואה טבעית , משלבים שמן זית גלילי יחד עם שמן אורגנו טהור כדי לטפל בבעיות ומצבי עיכול שונים ועוד)

השמן הטוב ביותר הוא שמן הכתית מכבישה קרה.

מושגים נפוצים:

 כבישה קרה- תהליך הפקת השמן מהזיתים על ידי דחיסה והידוק בלחץ או על ידי אמצעים מכניים בטמפ’ שאינה עולה על 35 מעלות.

דרגת חומציות-שיעור חומצות שומן החופשיות בשמן. בתהליך כבישת השמן יש פירוק מסוים של השומנים לחומצות שומן חופשיות. חומצות אלו נוטות יותר להתחמצן ולהתקלקל, לכן עדיף שבשמן רמת החומציות תהיה כמה שיותר נמוכה.

שמן זית כתית מעולה extra virgin שמן זית שהופק בתהליך מכני ושדרגת החומציות המרבית שלו היא עד 0.8 אחוז.

שמן זית כתית   virgin -שמן זית שהופק בתהליך מכני ושדרגת החומציות המירבית שלו היא עד 2 אחוז.

 שמן זית   שילוב של שמן זית כתית ושמן זית מזוכך בעל חומציות של עד 1 אחוז.

 הטעם והצבע   מושפעים משלושה גורמים:1. מזני הזיתים ששימשו להכנת השמן

2. מועד המסיק של הזיתים 3. האזור הגיאוגרפי של הכרם   צבעו של שמן זית יכול לנוע מירוק כהה ועד לזהוב בהיר, והדבר תלוי כמעט אך ורק בדרגת הבשלות של הזית בעת הפקת השמן. יש לזכור כי לשמן יש גם ערך קלורי ולכן לא מומלץ לצרוך יותר מ3 כפות ביום.

איכסון נכון:

לשמן לא מוסיפים חומרים משמרים ולכן אכסון לקוי פוגם באיכות השמן. חשוב לאחסנו במקום מוצל שלא יעבור טמפ’ של 35 מעלות. שמן זית שנמכר במיכלים גדולים נוטה להתקלקל מהר יותר. מומלץ למלא שמן בקבוק שולחני לשמור את יתרת השמן סגור היטב בארון קריר ואפל, בבקבוק כהה או פח אטום ולרוקן לבקבוקים כשמתקרבים לסוף הפח. מאוד לא מומלץ לשמורולקנות שמן במיכלי פלסטיק, מכיוון שהם מפעפעים טעם פלסטיק לשמן ופוגמים באיכות ובטעם.

ריח:

כדאי לשפוך מעט שמן זית לכוס, לחמם אותה עם היד ולהריח. שמן זית שמכיל פגמים, יכיל גם ריח מעופש שמזכיר דוכן פלאפל רעוע, או ריח שמזכיר חומץ. לשמן זית מזויף, שהוא למעשה שמן סויה, יהיה ריח נייטרלי ולא מורגש. לשמן זית כתית מעולה, צריך שתהיה ארומה ברורה של זיתים טריים. אבל אם מדובר בשמן סויה מהול בזית, יהיה קשה להבחין בהבדל”. ולכןאת אותה כוס יש לשים במקרר. כעבור זמן מה, השמן צריך להפוך לצמיגי. אם לא, זה אומר שזה לא שמן טוב. לא אומר בהכרח שהוא מזויף, אבל זה בהחלט מקים סימני שאלה”.

תפוגה:

שמן זית אמור להישמר שנתיים, אבל לפי משרד הבריאות – אחרי שמבקבקים אותו ושולחים למכירה – תוקפו שנה אחת. תוקפו של שמן זית בפח – שנה וחצי”.

טעם:

שמן זית צריך להיות טעים ! גם בזמן ‘ראשון המסיק’ (חודשיים עד שלושה מהעצירה), כשהצבע מעונן והטעם מודגש, בשמן אמיתי אמיתי נחוש תחושת שמנוניות מלאה  בחלל הפה וטעם טוב. לאחר תקופה זו השמן ‘נרגע’-מתעדן-הופך צלול ואף החריפות והמרירות (בזנים הארצישראלים) נעימה. אם השמן  לא טעים, הוא כנראה נשמר בפלסטיק, התחמצן, או שהוא מעופש, ישן, מהול, מזוכך, נחות ועוד

שאלת השאלות:

אפשר לטגן בשמן זית?!

 נתחיל מזה שעדיף שמן זית על כל שמן “מזוכך” שקיים בשוק.

אנו מביאים כמעט ציטוט מדבריו של ד”ר זהר כרם מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית.

”   למעשה ובניגוד למיתוס, מבין כל סוגי השמנים הצמחיים הנפוצים על המדף, שמן זית איכותי הוא דווקא המתאים ביותר לטיגון.
הוא השמן העשיר ביותר בחומצת השומן המומלצת והעמידה ביותר בחימום – חומצה אולאית.

שמן הזית מכיל כ-73% חומצה אולאית, לעומת שמן קנולה המכיל כ-63% (ואנחנו בשמן טוב רפואה טבעית לא ממליצים כלל על שמן הקנולה)
בנוסף, לשמן זית איכותי נקודת עישון המתאימה גם לטיגון עמוק, והוא עשיר בנוגדי חמצון טבעיים, התורמים אף הם לעמידותו בתהליכי החימום. נוגדי חמצון האלה מקנים לו גם חלק מסגולותיו הבריאותיות, ובטיגון בשמן זית הם יעברו אל המזון המטוגן.

מוזמנים להעמיק את הידע על תכונות שמן הזית לקריאת המאמר המלא באתר ענף הזית לקריאה לחצו כאן

לקריאת עוד מאמרים מבית שמן טוב לחצו כאן.

כתיבת תגובה

עגלת קניות

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping
דילוג לתוכן