| משלוח חינם לנקודת שירות מהזמנה של ₪272 | משלוח חינם עד הבית מהזמנה של ₪319 7% הנחה נוספים בהזנת קוד קופון קיץ7 על שלל מוצרים לקיץ קל ומרענן |

הכל אודות הפרוסה, תזונה בריאה ויום לימודים

לכבוד תחילת שנת הלימודים אנחנו רוצים לשתף אתכם בשאלה שקיבלנו במייל – שאלה שעולה בכל שנה ושנה, בכל בית ובית שבו יש הורים אוהבים:

גילה ושמעון שלום! נשמח אם תענו לי על השאלה הבאה:

עכשיו כשחוזרים לבית הספר ולגנים, מה הכי נכון למרוח בפרוסה? מה לשלוח עם הילדים כדי שאנו שכל כך משתדלים להקנות פה קצת בריאות, נדע שעשינו את הטוב ביותר בעבור הילדים שלנו?

               בתודה, אברהם וחנה

אחרי שנים ארוכות שבהן אנו עוסקים בתזונה ורפואה טבעית, כמו גם מהיכרותנו עם בוגרים וילדים (חלקם שלנו) שגדלו בבתים שכולם טבע ובריאות, התשובה שלנו שונה מהמצופה…

מחקרית, מוכח שכדי להיות בריאים (ולהבריא) חשובה קודם כל שמחת הנפש. לכן, הכי  חשוב להשתדל לספק לילד מזון שישמח אותו לאכול! מזון שהוא אוהב, מזון שהוא רוצה, ומזון שיעניק לו זיכרונות טובים משעת הסעודה המשותפת עם הילדים האחרים מסביב לספסל הלימודים.

אבל מה עם הבריאות?

צריך וכדאי ללמד את הילדים על חשיבות שילוב המזון הבריא בתפריט שלהם, וכיצד הוא יכול לסייע להם במהלך יום הלימודים – כיצד הבריא והטוב מחזקים את המוח, הגוף והיכולת ללמוד (וגם ליהנות יותר בהפסקות ולהיות מלאי אנרגיה!). המטרה היא לגרום להם לאהוב את הרעיון וההיגיון שמאחורי אכילה בריאה, ולחוש גאווה כשהם משתמשים בידע הזה כדי לשפר את עצמם!

אבל (!) חשוב מאוד שזה לא יעשה בכוח. זכרו להשאיר להם זכות בחירה בנושא, לפחות במידה מסוימת. כמובן שאפשר להציב גבולות של מה מותר ואסור, אבל למצוא מקום לפשרה. למשל- פרוסה עם שוקולד, גם אם היא לא חלק מהמקובל בבית ובכל זאת הילד מאוד אוהב, ומאוד רוצה כי כל האחרים אוכלים, אז אפשר להציע שבכל יום שישי זה יהיה המילוי. לחילופין, ניתן להציע שוקולד חרובים כתחליף! גם בריא יותר, גם טעים – וגם הילדים האחרים לא באמת צריכים לדעת שזה לא בדיוק בדיוק כמו שלהם.

שתייה וחטיפים לדרך

ברוב מוסדות הלימוד אוסרים היום על הבאת שתייה ממותקת וחטיפים עתירי סוכר ונתרן. למוסד שעדיין לא אימץ זאת, אנו ממליצים לאמץ מנהג זה! ההבדל בין לנשנש ולשתות סוכרים וצבעים מלאכותיים, לבין שתיית מים וחטיפים כמו בייגלה פשוט, הוא ההבדל בין קשב וריכוז והצלחה, או חוסר קשב וריכוז של התלמיד הממוצע וכפועל יוצא – של כל הכיתה.

שתייה

השתייה המומלצת היא תמיד מים! אם רוצים לגוון, ניתן בימי החום להוסיף ענף נענע, לואיזה, פרוסות לימון ואפילו תפוח!

ומה בפרוסה?

  • לחם– כמובן שעדיף לחם מלא / כוסמין / שיפון – אבל אמיתי, בלי כל התוספים שיש בכמה סוגים של לחם קנוי (אזי הוא הוא אינו שונה מהלבן!).
  • מילוי– סוג של חלבון: מעט גבינה /קוט’ג / שמנת, חוץ מלילדים הסובלים מנזלות/ליחה אשר להם מומלץ לוותר על מוצרי חלב. מלבד אלו, אפשר גם גבינה צהובה (אבל בתדירות נמוכה), טונה או סלט חומוס ביתי. אפשר גם ביצה (חביתה או קשה, מקושקשת היא מתכון לאסון וממש לא תחזיק בין 2 פרוסות) טחינה מלאה, אבוקדו בעונה, או זיתים.
  • ממרח מתוק– סילאן אמיתי, דבש, דבש עם טחינה, חלבה איכותית, ממרח שקדים או ממרח חרובים – אבל איכותיים!
  • ירקות– אפשר בפרוסה ואפשר לשלוח בקופסא נפרדת ואטומה כסלט חתוך דק. מומלצים במיוחד גמבה, מלפפון, עגבניות שרי, גזר, שומר, קולורבי.
  • פירות-לפי טעם אישי.
  • אנרגיה זמינה- אפשר גם לצרף שקית קטנה המכילהתמרים מג’הול. את התמרים אפשר למלא בשקדים/אגוזים, ואפשר גם לצרף אותם בשקית נפרדת. אפשרויות נוספות ה חמוציות, צימוקים, משמש אוזבקי (בריא ועשיר בויטמין B) או פריכיות אורז קטנות. מספיק מעט מכל אלה להעניק אנרגיה, כוח וריכוז בשעות הקשות!

ארוחת הבוקר וחטיף לדרך

חשוב וכדאי להרגיל את עצמנו ואת הילדים לאכול משהו בבוקר, אפילו אם זה משהו קטן, כדי לשבור את צום הלילה. זאת, כדי שלא ליצור מצב שבו לפתע רמות הסוכר יורדות בפתאומיות, הרעב עולה – ודווקא כשזה לא הזמן לאכול, ואז קשה מאוד לשמור על קשב, ריכוז ומיקוד תוך כדי שממתינים להפסקה.

ועדיין, במשפחות רבות, הרבה פעמים הילדים לא רוצים, או לא רגילים, או שלהורים עצמם אין זמן לארוחת בוקר, ולכן יש מנהג שכזה – במקום ארוחת בוקר, לצייד את הילד (או המבוגר) ב”משהו” לדרך.

אם ה”משהו” הזה הוא קורנפלקס צבוע, עוגיות קנויות, חטיף אכזרי עשיר בחומרים מזיקים, אז אנו מתחילים את היום בחוסר איזון . בדרך הטבע, המזון המומלץ הוא מזון שעושה טוב למוח ולגוף.

כי יש אפשריות אחרות, בריאות הרבה יותר, והן לוקחות מעט זמן הכנה. אפשר לרכז אותן פעם בשבוע, או חמש דקות בכל בוקר, מה שיותר נוח.

אצל ילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז, חשוב עוד יותר להקפיד על תזונה מתאימה, בעיקר בבוקר, ובשעות הלימודים ולהוסיף תוספי מזון שונים.

תוספים  מומלצים:  אומגה 3 ממקור דגי או צמחי, אצה כחולה ירוקה, ומורינגה. יש תוספים נוספים שמומלץ לתת לאחר ייעוץ אישי לפי מצב הילד. (ניתן להתייעץ איתנו טלפונית, חייגו: 077-5052018)

מה אוכלים בבוקר או “בדרך”?

  • פרי, אפשר תפוח.
  • בננה (בעונה) היא צידה נפלאה עשירה בוויטמין B, הנותן כוח ומרץ לתחילת היום.
  • משמש אוזבקי (טבעי, עם צבע כהה, ללא חומרים משמרים) עם שקדים / אגוזים.
  • תמרים מג’הול, ואפשר ממולאים בשקדים / אגוזים (או איתם בצד).
  • שקית עם חמוציות, צימוקים, שקדים ואגוזים.
  • גרנולה ביתית.
  • חטיף בריאות בריא.
  • דייסת שיבולת שועל.
  • פריכיות אורז שאפשר להמתיק עם דבש / סילאן / טחינה.
  • מאפינס בריאים.

ואפשר גם ארוחת בוקר רגילה של בית – פרוסה, ביצה, ירק, וכל דבר בגדר הבריאות הסבירה.
לגבי מוצרי חלב – שנוי במחלוקת, מומלץ להמעיט ובעיקר לילדים הסובלים מליחות.

ומה שותים?

אלו את עצמכם האם אפשר לוותר על השוקו? בעיקר זה הנקרא “שוקולית” היות והוא עשיר בסוכר.

במקום, שתו תה, תה צמחים, תה עם נענע / לואיזה לקיץ. תה עם קינמון ואכינצאה לחורף.

מתכונים טעימים ובריאים לבוקר ויום של בריאות    

חטיף בריאות

  1. לערבב בקערה פצפוצי אורז טבעיים + אחד או כל המרכיבים הרטובים הבאים: דבש / סילאן / שמן קוקוס / טחינה גולמית מלאה. מערבבים ביחד עד שנהיית עיסה גושית שקל לשטח על מגש.
  2. להוסיף לה צימוקים / אגוזים / חמוציות / שקדים.
  3. לשטח על גבי נייר אפיה במגש.
  4. להקפיא.
  5. להוציא, לחתוך לריבועים ושוב להקפיא בקופסא.

(כמויות מדויקות אין לנו, אנו מכינים לפי מה שיש במלאי בבית!)

דייסת שיבולת שועל (על בסיס מים)

הבסיס הוא 3-4 כפות שיבולת שועל שמוסיפים להם מים רותחים, ומחכים עד שיתנפחו ויתקררו מעט.

לבסיס הזה אפשר להוסיף הרבה דברים טובים ומזינים, בחרו לכם מה שמתאים (אפשר ורצוי גם לשלב!):

כף גרעיני צ’יה (אומגה 3 צמחית), כף פשתן טחון, כף שקדים, סוגי אגוזים שונים טחונים (שטחנו מראש ושמרנו במקרר), כף או יותר של מזונות-על כמו גו’גי ברי, או אסאי ברי. ניתן להוסיף עוד מזונות-על באבקה כמו מורינגה, מאקה. תמר/ים מג’הול חתוכים לפיסות דקות, בננה ושמן קוקוס. אפשר להמתיק את התערובת הסופית עם סילאן / דבש.

אפשר למזוג הכל לתוך כוס שתייה חד פעמית גדולה, להוסיף מים רותחים, שמן קוקוס/סילאן והרי ארוחה מדהימה בריאה שנותנת את כל רכיבי הבריאות שצריך! חלבונים, שומן, פחמימות בריאות- מנה של בריאות לגוף ולמוח!

אפשר להכין כמה מנות יבשות בשקיות נפרדות ובבוקר רק למזוג לכוס, להוסיף פרי / שמן קוקוס, ומים חמים – ומוכן בצ’יק צ’אק!

בסיס למאפינס – מתכון מנצח ומהיר!

3 כוסות קמח מלא / כוסמין (אפשר להמיר ב-1 קמח ו-2 כוסות שיבולת שועל טחונה)

3/4 כוס סוכר חום – אפשר פחות או יותר ואפשר להמיר בסילאן / דבש לפי הטעם.

2 ביצים טרופות

3/4 כוס שמן קנולה / חמניות (אפשר להמיר כף או שתיים בשמן קוקוס)

1 כוס נוזלים –מים / מיץ טבעי

1 שקית אבקת אפיה

מערבבים את כל המרכיבים יחד, ומוסיפים לפי הטעם והמלאי בבית:
1/2 כוס קוקוס, חתיכות תמרים, חתיכות בננה, קינמון, חמוציות, נטיפי שוקולד.

*כל תוספת משנה את הטעם ויוצרת בכל פעם מאפינס אחרים! (זה סוד הקסם שלהם, אבל אל תגלו!)

את התערובת מניחים בתבנית שקעים משומנת, ומכניסים לתנור שחומם לחום בינוני (כ-180 מעלות, תלוי בתנור) כ-20 דקות.

סה”כ 5 דקות הכנה- ולתנור! בזמן הזה אפשר להעיר את הילדים ובינתיים, ריח נפלא של בוקר טוב מתפשט בבית!

אנחנו מאחלים לילדים, להורים ולמורים שנה פורה, מצמחת ומשמחת!
שנה של בריאות וקלילות!


שלכם,
גילה ושמעון הלאג

שמן טוב רפואה טבעית

דילוג לתוכן